Ipari járművek nyári karbantartása

High-Capacity-Core-IC-Pneumatic_Application_11-1

Mi történik nyáron az abroncsokkal?

A nyári hónapokban a tűző napsütés és a forró burkolat komoly kihívás elé állítja az abroncsokat, legyen szó személyautóról, teherautóról vagy munkagépről. A gumi természetes tulajdonsága, hogy hő hatására lágyul, így amikor a levegő hőmérséklete eléri a 30–35°C-ot, a beton vagy aszfalt felülete akár 50–60°C-ra is felhevülhet. Ez a gumiabroncs gyorsabb kopásához, fokozott felületromláshoz és a szerkezet idő előtti öregedéséhez vezethet. A nyári forróság ráadásul a fúvott abroncsokban lévő levegő nyomására is hatással van. Melegben a levegő kitágul, a belső nyomás megemelkedik, ami hosszú távon deformációt, egyenetlen kopást, sőt szélsőséges esetben akár abroncsrobbanást is okozhat, különösen nagy terhelés vagy nagy sebesség mellett. Ezért ilyenkor különösen fontos a rendszeres nyomásellenőrzés és annak hőmérséklethez igazított beállítása. Nemcsak a kopás gyorsul fel nyáron, de a hő okozta anyagfáradás következtében repedések, mikrohibák jelenhetnek meg a gumi felületén. A túlmelegedett abroncs anyaga bomlásnak indulhat, rugalmassága csökken, ami deformációhoz, peremszakadáshoz vagy a futófelület sérüléséhez vezethet. Ezek nemcsak a jármű biztonságát veszélyeztetik, de növelik a karbantartási költségeket is. Ezért is érdemes fokozott figyelmet fordítani a nyári abroncsállapotra, rendszeres ellenőrzéssel és szakszerű karbantartással elkerülni a kellemetlen meglepetéseket és balesetveszélyes helyzeteket.

Főbb kockázatok

A nyári forróság nemcsak a gépek motorjait és a személyzetet terheli meg, hanem komoly kihívás elé állítja a járművek és munkagépek abroncsait is. A magas hőmérséklet hatására az abroncsok kopási üteme jelentősen megnő, miközben a gumi anyaga lágyul, ami csökkenő tapadást és fokozott felületi sérülékenységet eredményez. Ez a csökkent tapadás nemcsak a jármű irányíthatóságát rontja, hanem növeli a megcsúszás és a balesetveszély kockázatát is — különösen akkor, ha rakománnyal vagy szűk helyen, munkahelyi környezetben kell manőverezni. A túlmelegedett, elhasználódott abroncsok váratlan meghibásodásokat okozhatnak, például repedések, deformációk, sőt akár abroncsrobbanások formájában is. Ez nemcsak a gépkezelő személyzet testi épségét veszélyezteti, hanem a rakomány épségére is komoly fenyegetést jelenthet, főleg nehéz vagy sérülékeny áruk szállítása esetén. A hő okozta nagyobb gördülési ellenállás miatt az energiafogyasztás is emelkedik — legyen szó üzemanyagról vagy elektromos gépekről, a túlmelegedett abroncs nagyobb erőt igényel a haladáshoz, ami felesleges többletköltségeket eredményez. Emellett a gyakoribb abroncscsere és szervizelés miatt a gépek kiesése és a nem tervezett leállások is megszaporodnak, ami értékes munkaidőveszteséggel és extra kiadásokkal járhat.

Ezért is érdemes már a szezon elején felkészülni, és folyamatosan ellenőrizni az abroncsok állapotát, nyomását, valamint időben beavatkozni, mielőtt ezek a problémák komolyabb következményekkel járnának a napi munkafolyamatokra.

Gépek ajánlott karbantartása

A nyári hőség idején különösen fontos, hogy a géppark abroncsai megfelelő karbantartást kapjanak, hiszen a magas hőmérséklet fokozza a kopást, csökkenti a tapadást, és növeli a váratlan meghibásodások kockázatát. Ennek megelőzésére első lépésként érdemes kopásállóbb, megerősített szerkezetű abroncsokat választani, amelyek jobban bírják a hőt és a nehezebb igénybevételt. Ezek hosszabb élettartamot és nagyobb üzembiztonságot garantálnak a forró időszakban is. A rendszeres nyomásellenőrzés nyáron elengedhetetlen, hiszen a meleg hatására a fúvott abroncsokban lévő levegő tágul, így a nyomás gyorsan a gyártó által javasolt érték fölé emelkedhet. Ha ezt nem ellenőrizzük és korrigáljuk, az abroncs deformálódhat, gyorsabban kopik, és szélsőséges esetben akár ki is durranhat. A gépek hőterhelésének csökkentésére célszerű árnyékolt vagy fedett pihenőhelyeket biztosítani, ahol a járművek leállításkor nem közvetlen napsütésben állnak. Emellett érdemes több szünetet beiktatni, főleg nagyobb hőség idején, hogy a gép és az abroncs is időnként lehűlhessen, így mérsékelve a folyamatos hőterhelést. Fontos továbbá, hogy minden munkakörnyezethez és terheléshez a megfelelő abroncstípust válasszuk ki. Nem mindegy, hogy sima betonon, kavicsos felületen vagy földúton dolgozik a gép, hiszen a különböző környezetekhez eltérő kialakítású és anyagszerkezetű abroncsra van szükség a maximális teljesítmény és élettartam érdekében.

Végül, de nem utolsósorban rendszeresen ellenőrizni kell a kopás mértékét is. Az időben észlelt felületi repedések, egyenetlen kopás vagy sérülések lehetővé teszik, hogy még a probléma súlyosbodása előtt cseréljük az abroncsot, így elkerülve a váratlan meghibásodásokat és leállásokat a legmelegebb időszakban is.

Válassza a Zsolaka sok éves tapasztalatát és válasszuk ki együtt, az Önnek legkedvezőbb targoncaabroncs szettet. Várjuk megkeresését! https://zsolaka.hu/kapcsolat

Kapcsolat

Zsolaka Kft.

Nyitvatartási idő:Hétköznap: 7:00 – 17:00 –ig (műhely 16:00

Központi postacím:2049 Diósd, Pf. 15.