Hasonlóságok és különbségek az ipari abroncsok, és a személyautó abroncsok között.
Hogyan lehet összehasonlítani az autógumit a targoncagumival?
Azért nehéz mert – hogy a klasszikust idézzem - olyan mintha az almát akarnánk összehasonlítani a körtével. Mindkettő gyümölcs, de alapvetően mások.
Kezdjük az autógumival, amiről tudod, hogy 7 fok alatt télire kell cserélned és azt is, hogy alapvetően 3 féle van: a nyári, a téli és a 4 évszakos. A téli gumi anyaga teljesen más, mint a nyárié, ezért tapad jobban havas, hideg körülmények között is. A 4 évszakosra afféle hibrid megoldásként kell tekinteni. Mindjárt itt van az első jelentős különbség, hiszen az autógumival ellentétben targoncaabroncsból nincs külön téli és nyári.
Ha alaposan megfigyeled, az autógumi mindent elárul magáról. Világosan jelzik rajta az összes fontos méretet: az abroncs szélességet, a gumi szélességet, a felni átmérőt és még a forgási irányt is.
A targoncagumi ebben hasonló, azon is számos jelölést találhatsz, de másokat. A méretet kötelező feltüntetni rajtuk ugyanúgy, mint az autóknál (na, persze itt sokkal nagyobb számokkal fogsz találkozni). Egy targoncaabroncsánál döntő, hogy radial, vagy diagonal mert ez egyben a felhasználására is utal. A radial a modern traktorok gumija, a diagonál pedig a régebbieké. A traktorabroncson a maximális teherbírást és a maximális terhelhetőséget éppúgy jelölik, mint a személyautó gumikon.
A használat
A targoncagumi és az autógumi közti legnagyobb különbséget az, hogy mire használjuk (persze, azon túl, hogy milyen járműre teszed). Az autógumi teljesen más feladatokra lett elkészítve, kifejlesztve, mint egy traktoré: eleve sokkal kisebb súlyt kell elbírnia, nem ugyanazok a menetkörülményei és az elvárt teljesítménye, az élettartama sem. Az autógumi elsősorban a biztonságod záloga, hiszen azt várod el tőle, hogy rövidítse meg a fékutat, hogy megfelelően tapadjon, és hogy hosszú legyen az élettartama.
A targoncaabroncstól ezzel szemben a jó kapaszkodóképességet várod el, illetve azt, hogy lehetőleg kímélje a talajt, igazodjon a jármű teljesítményéhez és legyen nagy a vonóereje.
Egyedi, összehasonlíthatatlan tulajdonságok
Autógumiból és targoncagumiból is léteznek speciálisak, egyediek. Ilyen lehet például erősített oldalfalú, tömlő nélküli gumi, de létezik utánvágható mintázatú is, igaz a teherautóknál. Emellett léteznek célabroncsok is: olyanok, amelyek kifejezetten versenyautókhoz, túraautókhoz készültek, vagy extrém magas hőmérsékletre.
A targoncaabroncs is lehet speciális: például tömör, antisztatikus, olajjal és vegyi anyagokkal szemben jobban ellenálló vagy akár nyomot nem hagyó is. Manapság egyes targoncák vagy traktorok már a személyautót megközelítő sebességre is képesek, számukra kifejezetten olyan gumik ajánlottak, amelyek rugalmasak, hiszen fontos, hogy elnyeljék az úthibákat.
Ismerd meg a Zsolaka kínálatában elérhető gumikat és válaszd a neked megfelelőt. Ha szakmai segítségre van szükséged díjmentes tanácsadással várunk: https://zsolaka.hu/kapcsolat